Skippa Buzzwords, Fokusera på Värde!

Värderingsstyrd marknadsföring

Jag är en riktig sucker för content marketing. Men vad content marketing egentligen handlar om är varumärke. Genom att skapa välplanerat och värderingsstyrt marknadsinnehåll bygger vi ett varumärke som hjälper kunderna att lära känna företaget. Så, låt oss se bort från diverse buzzwords och fokusera istället på vad det är för värde vi skapar för mottagaren!

Först och främst, låt oss reda ut begreppen…

Content Marketing

Hänvisar till värdefullt och relevant innehåll i marknadsföringen, utformat för att attrahera mottagaren. Oavsett om mottagaren är en kund, en följare eller helt enkelt en intressent. Det är kvaliteten på ditt content som avgör resultaten på din marknadsföringskampanj. Syftet är som bekant att skapa innehåll som får den önskade mottagaren att pausa sitt scrollande för att kolla på din kampanj, och köpa dina produkter. Tyvärr upplever jag alltmer att syftet med content marketing försvinner i ett krav om att helt enkelt skapa innehåll, utan någon större tanke kring vad Kunden vill se. Det handlar om engagemang!

Varumärke

Varumärket är egentligen i två delar. Den ena handlar om den portion av varumärket som du själv skapar. Här inkluderas dess logga, visuella identitet, färger, uttalade värderingar och val av produkter. Men det består också av det som kunder, intressenter och medarbetare utgör. Därför spelar rykte, engagemang och värderingar stor roll! Jag som är lite varumärkesjunkie värderar alla företag utefter deras varumärke, där jag väger in båda delarna. Men framförallt har jag bevakat företags varumärke när Covid-19 slog till, särskilt bland småföretagarna. De företagare som byggt upp starka relationer och värde hos sina kunder, var också de som fick ett ovärderligt stöd av kunderna när det började storma. Underskatta aldrig varumärket!

Så! Hur skapar du värde?

Värde handlar om mer än att skapa innehåll som är relevant för din målgrupp. Det handlar om att skapa innehåll som målgruppen engagerar sig i, vill spara ner och återkomma till, och som mottagaren finner värdefullt. Förhoppningsvis är detta inlägget ett bra exempel på sådant content. Med det sagt finns inget facit för hur du skapar värde.

Det krävs trial and error, några missar och förhoppningsvis fler och fler lyckade träffar! Det kan dock vara en idé att sänka kraven. Din målgrupp vänder sig troligtvis till dig av en anledning så även de enklaste knepen kan vara värdefulla. Säg att du säljer herrmode, då kan du till exempel skapa videos som i enkla steg beskriver hur man knyter en slips. Eller kanske en serie med lite alternativa sätt att knyta slipsen på för att skapa en liten twist i sin look. Eller så är du frisör, då kan det vara en god idé att tipsa om hur man bäst tvättar eller stylar håret hemma.

Vad dessa exempel har gemensamt, är att de engagerar mottagaren samtidigt som de också skapar en uppfattning om att du som företagare är kompetent inom ditt område och dessutom engagerad i dina kunder! Nästa gång de är på jakt efter en ny slips, eller är sugna på en ny look så frågar de dig om din input.

Prova dig fram, men glöm inte bort syftet! Du vill skapa innehåll som hjälper din målgrupp och som kommunicerar dina värderingar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.