Växa på Instagram: Såhär gjorde jag!

Växa på instagram handlar om att skapa engagemang

I Juli 2019 startade jag mitt instagramkonto Drivna Kvinnors Nätverk. Det var egentligen helt förutsättningslöst och utan någon större förhoppning om vad det skulle kunna bli av det. Trots det har jag i skrivande stund över 2400 följare på kontot. Även om mitt konto är nischat i sitt syfte och fokus, så vänder jag mig till så många olika kvinnor. Dessa kvinnorna finns i alla möjliga branscher och delar av landet, i alla möjliga åldrar från 14 år och ambitiös till 75 år med fantastisk erfarenhet. Det har varit en utmaning likväl en otrolig möjlighet! Därför tänkte jag dela med mig av hur jag gick tillväga för att växa på instagram!

Att växa på instagram handlar om att interagera med människor. I verkliga livet eller på Sociala Medier.

Först och främst, gräv där du står!

Hur ser din profil ut? Här försöker jag tänka på vad för information jag skulle vilja få från ett nystartat konto när jag går in på det. Mer än en profilbild och ett namn. I profiltexten rekommenderar jag att du skriver vad du heter, vad syftet med kontot är eller vad för typ utav företag det är, samt vart du finns. Kanske också kontaktuppgifter är lämpliga att inkludera.

Vidare la jag upp 6-9 bilder. Tänk att 3 bilder = 1 rad så försök att få jämna rader såhär i början. I dessa 6-9 inläggen skrev jag om sådant som var av intresse för besökaren och följaren. Om du har en tydlig strategi för ditt kontos innehåll så kör igång direkt med citat/referenser, produkt, kundhistoria, storytelling om företagets värderingar eller historia, berätta om dig själv osv. Inläggen ska ge information och skapa engagemang med dina nya besökare! Tiden är förbi för inlägg med enstaka emojis som caption.

Växa på Instagram, mina 3 grundprinciper

1, Hitta rätt

Låt oss klargöra en sak innan vi går vidare. Det spelar ingen roll hur många följare du har, om du inte har rätt följare. Du kan få hela släkten att följa ditt konto, men om de varken handlar, delar eller bidrar så hade du klarat dig lika bra utan dem.

Så fundera kring vilka du känner till som är relevanta för ditt konto. Är det personer i din närhet, branschkollegor, vänner (relevanta sådana), kända profiler, företag? Sök upp dem och följ. Av denna anledningen följer jag bara konto som följer linjen för nischen på mitt konto. Andra vänner och bekanta har jag på min privata instagram. Bonustipset här, är att när du letat upp de personer, funktioner och organisationer som är relevanta för dig, kika på vilka De följer och interagerar med! På så vis breddar du din egen cirkel.

Gör sedan samma sak med hashtags. Vilka 5-10 hashtags är relevanta för dig? Sök upp dem i utforskaren och klicka dig in på de som är viktiga. Klicka sedan på följ! Håll dig till hashtaggar med upp till tusentals inlägg. De som går upp mot 1M inlägg är inte alls lika effektiva. Scrolla igenom de senaste inläggen och följ de konto där som också är relevanta för dig. Passa på att gilla och kommentera.

2, Utgå från dig själv

Ofta fokuserar man på algoritmer och beteendemönster hos målgruppen. Men ofta glöms magkänslan och erfarenheten bort. Fundera på hur du själv agerar på Instagram. Vad får dig att stanna till och vilja följa ett konto? Eller vad är det som gör att du inte vill följa? Hur skriver andra innehåll som engagerar dig? Instagram öppnar fantastiska dörrar för omvärldsbevakning! Plocka godbitarna och hitta en egen variant! Ofta behöver vi inte göra saker svårare än vad de är!

Jag startade DKN för att jag saknade ett konto som peppade oss drivna kvinnor till att sätta mål, arbeta mot dem och utvecklas. Mitt mål var att hitta nya förebilder och bygga mitt kontaktnät. Jag engagerar mig i innehåll som känns genuint och personligt. Och det visade sig att min målgrupp fungerar likadant! *blink, blink*.

3, Engagemang!

Detta är den del utav växandet som fortfarande är en grundsten i mitt arbete med DKN. Engagemanget! Ekvationen är enkel, engagerar du dig inte i dina följare såväl som andras innehåll, kommer du inte att växa på instagram. Det spelar ingen roll hur frekvent du publicerar inlägg eller stories. Om du inte interagerar med andra.

Svara på kommentarer du får på dina inlägg och meddelande du får på dina stories. Kommentera och gilla andras inlägg. När du får svar på dina kommentarer så gilla iallafall kommentaren, om det inte finns något ytterligare att svara. Dela andras innehåll i stories. Säljer du produkter så dela de inlägg där du blir taggad, är du inspiratör eller föreläsare så dela taggningarna därifrån. Dela texter du tycker är bra och sprid orden. Det gör att dessa personerna kommer att göra detsamma för dig tids nog.

Återigen, fundera på hur du reagerat ifall någon delat ett av dina inlägg eller skrivit en trevlig kommentar på ett av dina inlägg. Troligtvis bara med glädje. Så varför inte sprida lite glädje till andra? Ofta räcker det med ett ”tack för inspirationen” eller ”ha en bra dag”. Och helt krasst, att växa på instagram handlar om att bredda sina kretsar och engagera människor i sitt innehåll. Då vinner både du och följaren på det!

Tack vare DKN har jag hittat cafét Beyond Us som ligger i centrala Malmö! Perfekt för nätverksträffar och guldkorn!

Jag hoppas att mina tips är hjälpsamma och att du fått lite klarhet i hur du kan gå tillväga för att växa på instagram. Självklart finns ingen one size fits all på instagram, men dessa tre handfasta tips tror jag nog kan komma till nytta för de allra flesta!

Om du gillade mina tips så berätta gärna om dem för iallafall 3 vänner!

Vill du läsa mer om DKN, klicka här!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.