Sänk kraven i 3 steg

Sänk kraven kring föräldraskapet. Sänka kraven kring företagandet. Sänka kraven kring marknadsföringen. Släpp modellerna och reglerna. Prova dig fram och lär känna ditt eget företag. Jag tror att 2020 är startskottet för när vi sänker kraven. Inte för att bli lata och slappa, utan för att fokusera på det vi mår bra av. Och göra det riktigt bra.

Sänk kraven och fokusera på det du är bäst på!

Jag har själv, som marknadsförare, pratat en del om att se bort från de strukturer, modeller och regler som vi lärt oss gällande hur digital marknadsföring Ska gå till. Helt enkelt för att de reglerna är fullständigt värdelösa om du inte tilltalar din målgrupp. Det viktigaste är att skapa innehåll som engagerar och bygger varumärke. Målet är kanske att sälja kläder. Men det som engagerar kunden är att få se situationer i vilka kläderna skapar en känsla.

På samma vis möter jag allt fler som startar upp sitt företag med fokus på att eliminera krav, prestationsångest och omöjliga livspussel. Mammakonton som visar upp stökiga frukostar och företagare som visar upp berget med bokföring på söndagen.

Nr 1: Börja!

Vi ser inspiratörer som kikar på att börja podda eller skicka nyhetsbrev. Men som mest känner en stor uppförsbacke för att starta. En egen podcast skulle ju kräva en massa dyr utrustning eller att hyra in sig i en poddstudio. Och nyhetsbrev, då måste man ju ha flera hundra mailadresser på sin lista. Låt mig stoppa dig precis här. Ett säkert sätt att inte ha 100-tals adresser på din maillista är att inte starta någon. Och dessutom är det många som poddar med väldigt enkel utrustning, till exempel en mikrofon för bara någon hundralapp. Och som sedan redigerar i enkla gratisprogram.

Oavsett så måste man börja någonstans och sedan jobba sig vidare. Men det kommer inte bli särskilt mycket av din framgångssaga om du varje gång tvingar dig själv vänta på bättre tider. Precis som du kan vara 200% säker på att du inte får drömjobbet om du inte söker det, med tvivel på huruvida du verkligen har det som krävs.

Steg 2: Sluta Jämföra Dig!

Det kommer alltid att finnas någon som gör liknande saker som du, som tycks göra mer än du och som på ett eller annat vis triggar den där jämförelseinstinkten hos dig. Stäng av den. Lägg istället fokus vid ditt personliga varumärke. Du (person A) och din sk. konkurrent (person B) har kanske samma bakgrund och utbildning, har många gemensamma kontakter inom branschen och erbjuder samma tjänster. Dessutom kanske person B har ett fint kontor på bättre adress än du.

Men såvida du inte driver två företag med samma inriktning på två olika adresser, har du något som särskiljer dig från person B. Vem är Du? På vilket vis är din personlighet vinnande i ditt jobb och erbjudande? Ja, person B har kanske bättre adress på sina visitkort. Men hens kontor är kanske minimalistiskt inrett med enkla och neutrala färgkoder. Medan ditt är ombonat och andas en känsla av ’hemma’. Dina kunder föredrar att hålla möten i en skön soffa eller fåtölj. Person B håller sina möten i ett konferensrum.

Sänk kraven och hitta de faktorer och drag som gör Dig till Dig, och som därmed också gör att Du tilltalar just Din målgrupp!

Steg 3: Du är inte perfekt

Bara acceptera det. Istället för att sikta på 100 och inte bli nöjd. Sikta på 80 och känn dig oövervinnlig när resultatet blev bättre än du vågade hoppas på!

Det finns ingen kvinna som kan ha ett skinande rent hem, vällagade och hälsosamma måltider dygnets alla timmar och 365 dagar om året till familjens alla medlemmar, ett heltidsjobb med topprestation, en regelbundenhet på gymmet och engagemang i diverse fritidsaktiviteter hobbies och barnidrotter. Inte utan att sänka kraven på en eller flera utav de grejerna. Och inte utan att ta hjälp.

Sänk kraven på dig själv och upptäck vilka vägar som öppnas upp när därmed också tillåter oss att vara dåliga på saker. Det är okej att vara den föräldern som köper färdigbakad tårta till barnkalaset, hon som inte varit klassförälder en enda gång eller som rentav inte har ekonomi till att arbeta på deltid för att vara hemma och måla vattenfärg med barnen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.