Hantera Feedback I 3 Steg, och rädda ditt varumärke!

Att driva projekt, företag och organisationer under egen ledning kommer med både ris och ros. Hur du hanterar rosen kommer också påverka ditt varumärke. Betydligt mer än du tror. Lär dig hantera feedback i tre steg!

Nyligen fick jag ett meddelande från en person jag sett upp till i många år, med en del frågor där jag hade två alternativ. Antingen ta till mig av den feedback jag fick, eller bli kränkt och använda principen ’anfall är bästa försvar’. Först blev jag lite skakad av meddelandet och visste inte riktigt hur jag skulle reagera. Så som många nog blir. Men sedan vägde jag alternativen och valde att läsa meddelandet några gånger till, kollade upp pointersen på egen hand (snabb research) och landade i en ny insikt. Min nymottagna feedback var både befogad och gav utrymme för mig att utvecklas!

Lär dig hantera feedback I tre steg!

Därför formulerade jag ett svar där jag tackade för ärligheten och feedbacken, lovade att lära mig av den och bad om ursäkt. Det bär med sig 3 stora fördelar, som i alla lägen trumfar de nackdelar som kommit ifall jag gått till anfall och försvar.

Vad kan vi lära oss av feedback?

  1. Jag lärde mig något nytt! Genom att läsa feedbacken lite mer objektivt och dessutom kolla upp den nya information jag fått, kunde jag växa! Det är en sak när vi själva pushar oss utanför vår comfort zone. En helt annan när andra människor gör det åt oss. Genom att tacka för ärligheten kan jag växa och lära mig inför framtida situationer! Det är ju trots allt en av de största fördelarna med SoMe, att vi får lära oss av varandra!
  2. Mitt varumärke räddades upp! Tack vare mitt genuina och eftertänksamma svar, kunde konversationen med personen fortsätta i trevlig ton. Tack vare det landade vi i en positiv känsla efter samtalet. Förutom att jag och denna tjejen nu fått lära känna varandra bättre, så förhindrar jag också att mitt varumärke skadas! Hade jag istället gått i försvar så hade hon lämnat konversationen med en tråkig uppfattning om mig vilket hade spridit sig vidare till andra människor. Också därför jag uppskattar hennes ärlighet! För på så vis kan jag förhindra spridningen av ett dåligt rykte.
  3. Bättre prestation i framtiden! Förutom att jag själv lärt mig hantera kritiken, så kommer jag ju dessutom att använda min nyvunna erfarenhet nästa gång. Det kommer att ge betydligt bättre prestation från mig vilket i sin tur kommer att återspegla resultatet! Tänk så mycket jag lärde mig av de nya insikterna som jag nu bär med mig i framtiden!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.