Varumärke är mer än bara logga och färg

Varje varumärke byggs upp av dess logga och visuella identitet. Där är kontinuitet nyckeln till ett väletablerat varumärke. Men ett varumärke är så mycket mer än en tydligt strukturerad grafisk profil.

Varumärket styrs av två faktorer. Det varumärke som företaget själv bygger upp, och det varumärke som intressenterna bygger. Det vill säga kunder, investerare, leverantörer och alla andra som på ett eller annat vis interagerar med varumärket och företaget. Så vad kan du göra för att lämna avtryck även med logga och färgkod ute ur bilden?

Engagera dig och kommunicera med din målgrupp för att bygga varumärke!

Grundvärderingar

Vilka är företagets grundvärderingar? Försök att specificera 3-5 stycken sådana. Helst tre stycken. Låt sedan grundvärderingarna agera som företagets ledstjärnor i allt ni gör! Hur ni väljer ut de produkter och tjänster som ni erbjuder målgruppen. Hur urvalet av medarbetare, ledare och styrelse ser ut i företaget. Och hur ni kommunicerar med målgruppen. Desto bättre formulerade värderingar, desto lättare är det att kommunicera dessa i marknadsföringen.

Ett exempel på företag som arbetar värderingsstyrt är Volvo vars fokus ligger på säkerhet. Dels genom hur de utvecklar sina produkter och på det vis som de positionerat sig just inom säkerhet. Men också genom sin marknadsföring. De synliggör sin forskning och produktutveckling, utgår från barn och familj när de marknadsför sina säkerhetsfunktioner och talar högt och ofta om just säkerhet. Det gör att både Volvo själva, och dess intressenter kommunicerar samma varumärke! Ett bilmärke med fokus på säkerhet, familj och bekvämlighet!

Kommunikation & Engagemang

Vad är det som gör att vi som konsumenter värderar och uppskattar trevligt kundbemötande? Jo därför att vi vill bli sedda, känna oss uppskattade och vill bli hörda! Det spelar ingen roll ifall butiksbiträdet i den stora klädkedjan har något inflytande eller ej. Men ska jag ge ”henne” mina pengar vill jag känna mig sedd och hörd. Det är också här som sociala media spelar en stor roll och är så otroligt viktigt för företag.

Sociala medier öppnar dörrar för fantastisk kommunikation och ett oslagbart engagemang mellan företag och målgrupp! Utnyttja det! Engagera målgruppen i besluten, kommunicera med kunderna och bjud på er själva!

Varför tror du att många människor köper bil av samma bilhandlare år efter år? Jo därför att vi bygger upp en relation med bilförsäljaren. Det känns som att säljaren vet vad jag behöver, vill ha och är beredd att betala för. Hitta sätt för att kommunicera med din målgrupp och inkludera dem i din vardag, dina beslut och dina funderingar!

Vad är din största utmaning inom varumärkesbyggnad?

Läs mina tankar på ämnet på min LinkedIn! Och kika på mina andra inlägg här på tema Varumärke!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.