Möt Gabriella Berg – Fotografen vars hjärta klappar för maten

Jag fann Gabriella för säkert 1-1,5 år sedan på instagram och började följa på grund av hennes otroliga driv. Sedan dess har jag inspirerats stort av Gabriella och hennes företagande. Inte nog med att hennes företag gått från enskild firma till AB och dessutom anställt en medarbetare på kort tid. Hon landar också uppdrag hos några av Sveriges större matföretag, såsom Picadeli, MrCake och GodDryck. Nu när min och Gabriellas väg korsats några gånger och jag följt hennes resa under en längre tid slås jag ständigt av den fantastiska energi och professionalism som hon utstrålar. Lär känna Gabriella lite bättre och inspireras du med!

Hej Gabriella! Kan du inte börja med att berätta om dig själv?

Gabriella heter jag och jag är 26 år. Jag älskar möten med nya människor, höra deras historier, erfarenheter, äventyr och lärdomar. Är öppen som en bok, har alltid ett leende på läpparna (mestadels i alla fall haha) och älskar allt vad mat heter. Lever efter mottot – “Vissa äter för att leva, andra lever för att äta. Jag är helt klart den sistnämnda). Bor tillsammans med min fästman i ett hus på Tjörn sen 2020 och älskar närheten till både havet och skogen. På fritiden gymmar jag gärna, styrketräning är en underbar träningsform. Känslan av att vara stark i kroppen är en underbar känsla. Lika så med mentalhälsa, vilket jag också tycker är oerhört spännande ämne.

Gabriella Berg, ägare Contently AB

Hur kom du in på fotograferingen och sedan vidare till just matfotografering?

När jag var yngre, sisådär 13-14 år, hade jag en blogg där jag tog bilder på ALLT. Stenar, blommor, spindelnät, vänner, släktingars dop, mat etc. Så fotandet har varit med mig sedan länge.

Fick min första systemkamera när jag var 15 år och har fotat mycket sedan dess. Efter gymnasiet fick jag jobb på företaget min pappa jobbade på för att uppdatera bilder på deras projekt för hemsidan. Det var betongtrappor runt om i hela Sverige som behövde fotas, så det var egentligen mitt första fotojobb. Pappa pushade mig till att starta eget med argumentet “det finns massor av företag som behöver uppdatering av bilder på deras hemsidor! Perfekt affärsidé!”.

Sagt och gjort så startade jag min enskilda firma vintern 2014. Men det blev inte mycket aktivitet med den till en början. Det blev sommarjobbade på ICA-butiker och i klädaffärer i Nordstan innan jag tog steget och provade att jobba som skolfotograf en höst. Otroligt tufft jobb, men mycket lärorikt! Dock var det inget för mig så jag började jobba på en receptionist-pool i Göteborg. Där vikarierande jag som receptionist på olika företag runt om i Göteborg. I samma veva började jag även dejta min nutida fästman som då bodde i Stenungsund och pendlandet blev för mycket. Så under tiden när jag arbetade som receptionist så började jag höra av mig till företag angående fotografering. Både event, mäklare och byggföretag (en salig blandning). Och när jag tyckte jag hade tillräckligt många möten och några jobb inplanerade så sa jag upp mig för att försöka köra heltid på min enskilda firma.

Dessvärre gick det ingen vidare och det var oerhört svårt att hitta nya uppdrag inom just byggbranschen (för de fick jobb ändå, trots att de hade en “dålig” hemsida). Så jag fick leta nytt jobb för att få in lite pengar och började jobba på HM i Stenungsund istället. Men jag hade fortfarande en dröm om att få leva på fotandet och jobba med marknadsföring på något sätt.

Efter några månader på HM så hittade jag en utbildning i Alingsås. En folkhögskola med en utbildning som var inriktad på marknadsföring, foto, film, indesign m.m. “Perfekt!” tänkte jag och ansökte.

Och skolan var kanske inte riktigt vad jag hade väntat mig. Det var ganska basic i de flesta ämnen och mycket av det vi gick igenom hade jag redan lärt mig via youtube och genom att leka runt i programmen. Så med hjälp av mina hjälpsamma lärare så la vi upp ett specialupplägg där jag kunde utveckla mitt filmande och göra korta reklamfilmer för företag. På det sättet fick jag tid att höra av mig till olika företag för att presentera mig, göra portfoliofotograferingar etc.

Jag provade även under den här tiden att vara gravidfotograf, familjefotograf och parfotograf men ingenting tog riktigt fart. Tills jag kom i kontakt med olika restauranger. Jag såg en lucka i marknaden när det kom till marknadsföring på sociala medier för just restauranger och andra matföretag, så jag tog chansen att utveckla den idén. När läsåret tog slut våren 2018 hade jag lyckats få in så pass många kunder att jag kunde leva på företaget (vilket var en fantastisk känsla!). Jag kunde ta ut en lön, kanske inte en jättestor men tillräckligt för att klara sig.

Nu, tre år sedare, så har jag kunder som det globala salladsföretaget Picadeli, Herrljunga Cider, GodDryck, MrCake GBG, Gothia Towers, m.fl.

Vad har varit ditt absolut roligaste uppdrag?

Jag brinner verkligen för alla mina kunder. Deras affärsidé, deras produkter/varor, visioner och drömmar. Därav att jag faktiskt själv har kontaktat alla kunder jag har i företaget just nu, bara för att få känna att jag står för och brinner för deras affärsidé och vision. Så det roligaste uppdraget jag har gjort är nog när jag fick äran att vara med Picadeli i London på IGD LIVE mässan.

Jag skulle filma och dokumentera Picadelis VD när han höll föredrag om företaget samt ta fram material för bland annat LinkedIn, såsom en timelapse-film på när salladsbaren monterades m.m.

Och att få vara med ett företag på det sättet, att bli inkluderad bland medarbetarna, jobba för ett och samma mål och bli litad på för sin kompetens, det är en känsla jag aldrig kommer att glömma. Så att få vara med i teamet på det sätter som det blev den där mässan – det är nog det finaste och roligaste uppdraget jag har varit med om.

Vilket uppdrag vore DRÖMMEN att ro hem?

Jag har inget speciellt uppdrag så på rak arm. Men det hade varit riktigt roligt att få in ett uppdrag som innebär att fram nya recept med företagets produkt. Allt för att inspirera deras följare och kunder på sociala medier eller varför inte i användning av nyhetsbrev, hemsida och dylikt.

Kan du inte berätta lite om den resa som ditt företag gjort, från enskild firma till AB, vidare till din första medarbetare och från små kunder till större och mer rikstäckande.

Som tidigare nämnt så hjälpte pappa mig att starta min enskilda firma. Det är en jättebra bolagstyp om man ska göra det vid sidan om utan att behöva lägga ut 25 000kr som man måste om man ska starta AB.

Jag började med att fota vid sidan av mina butiksjobb. Det blev bland annat events åt Avenygruppen i Göteborg, skolfotograf och sedan fotade jag mycket hemma. Jag startade en blogg (igen) och fotade min vardag helt enkelt (varav att det blev mycket matbilder då mat är en stor passion). Och genom att lägga upp bilder på min instagram så fick jag också en bra portfolio att visa för mina potentiella kunder. Jag länkade alltid med min instagram när jag hörde av mig till nya kunder. Och efter att ha fotat både familjer, par, barn, gravida, produkter, event, mode m.m. så fick jag äntligen in en tå i restaurangbranchen och MAT! Och det var där det tog fart.

Jag har alltid hört av mig till företag som jag har tyckt har varit intressanta företag att jobba med. Många undrar hur jag har fått alla mina kunder och svaret är alltid densamma – jag hörde av mig till dem. På det sättet vet jag att jag kommer brinna för deras tjänst/produkt/affärsidé vilket kommer synas på resultatet i slutändan. Plus att det är mycket roligare att ta fram material såsom bilder, filmer, texter, annonsering osv om man gillar produkten/tjänsten. Då blir inget “tråkigt arbete” på det sättet. Sen har jag självklart tagit uppdrag som inte har varit inom min nisch och som jag kanske inte har tyckt har varit det roligaste jag visste för att få in tillräckligt med pengar. Det var inte så att jag startade med att bara ha matrelaterade uppdrag, nej nej. Men det blev successivt mer och mer då jag hörde av mig till de företagen jag faktiskt ville arbeta tillsammans med. Vilket i sin tur gjorde att jag ibland kunde säga nej till saker som jag faktiskt inte tyckte var det speciellt roligt att göra.

Efter att ha fått fler och fler kunder så kände jag att det blev för mycket jobb för bara en person. Så jag ställdes framför ett vägval: Antingen fick jag anställa en person som kunde underlätta arbetsbördan för mig, eller så fick jag välja ut de roligaste jobben och tacka nej till de andra. Detta skedde hösten 2019. Jag vägde fram och tillbaka länge. Jag rådfrågade människor om hur jag skulle göra och fick då väldigt negativa svar. “Anställda är det värsta som har hänt mig.“, “Jag kommer aldrig ha någon anställd igen.”, “de är bara sjuka hela tiden” etc. Så efter många om och men så valde jag att vänta med att anställda och se ifall det fanns några andra alternativ istället. Istället gick jag och blev aktiebolag och startade Contently AB.

Månaderna gick och under mars 2020 kom corona och lamslog hela världen. Alla kunder stramade åt budgetarna och marknadsföringsbudgeten var den första som rök. Fotograferingar ställdes in, projekt flyttades fram och samarbeten pausades. Så efter enbart någon vecka hade jag bara EN kund kvar.

Men “skam den som ger sig” tänkte jag. Hade jag byggt upp det en gång borde jag ju kunna göra det igen? Så jag fortsatte att höra av mig till potentiella kunder men fick givetvis enbart nej tillbaka. Våren gick och jag försökte tappert uppehålla optimisten och hörde av mig till nya potentiella kunder. Och tillslut fick jag ett svar. Ett svar av mina nuvarande kunder. Trots pandemi. Trots osäkerhet. Och det samarbetet hade jag nog aldrig fått om jag inte hade legat i och fortsatt höra av mig till nya potentiella kunder.

Sommaren gick och det kändes som om vi gick mot ljusare tider, vilket också märktes på marknaden. I mitten av augusti började marknaderna röra på sig och det blev fler och fler kunder som kom tillbaka och ville boka in fotograferingar igen. Samarbeten avslutade pausen och nya kunduppdrag som tog fart. Efter några månader hade jag lyckats bygga upp allting igen plus lite till. Så jag stod framför samma vägval igen: anställa eller tacka nej.

Det sistnämnda var självklart inte ett alternativ. Och efter att ha pratat med andra typer av företagande (som hade en positiv syn på anställda) så fick jag mycket hejarop, tips och kunskap som gjorde att jag tog steget att leta efter en anställd! Ett ord som jag tar med mig från ett av många hejarop var “läropeng”. Om det inte funkar med en anställd så har jag i värsta betalat ut en månadslön till någon. En summa man kan se som läropeng. Och det lugnade mycket av min oro.

Efter ett tiotal ansökningar och intervjuer så hittade jag min match. Och jag har inte ångrat det beslutet en sekund! Jag får nypa mig i armen för att förstå att allting har gått så bra. Vi förstår varandra, arbetar bra ihop, kompletterar varandras svagheter och tar oss an nya äventyr och utmaningar tillsammans. En känsla som är helt obeskrivlig.

Och framtida utmaningar är redan att skymta i horisonten. Om allting går som planerat så är vi förhoppningsvis 3 personer på Contently i slutet av 2022!

Vilka har varit dina största lärdomar på den resan?

Många lärdomar blir det. Misstag man helst inte hade velat göra men som utvecklar en något enormt.

Största lärdomarna hittills:
● Skriv ALLTID en offert.

Spelar ingen roll hur litet jobb det är, skriv alltid ned på mail eller skicka en offert på alla jobb. Det förtydligar och gör att alla är med på noterna innan arbetet sätts igång. Oavsett om det är jobbigt att prata pris och pengar så är detta det viktigaste jag har lärt mig – SKRIV ALLTID EN OFFERT. Jag har har haft alldeles för många diskussioner, argumentationer och kunder som har blivit rent ut av förbannade för att min prislista inte matchar deras budgetar. Och den diskussionen får man aldrig om man tar det snacket innan arbetet är utfört.

● Mindset is key
Jag har också fått lära mig genom mina år som egenföretagare att mindset är ALLT. Du kan tackla problem, vägskäl, glädje, sorg, irritation etc på så många olika sätt beroende på vilket mindset du har. Och ditt mindset är avgörande. Jag vet att det var många egenföretagare i corona som inte orkade med alla bakslag och är idag inte egenföretagare. Så rätt mindset är oerhört viktigt!

● Allt går om man bara vill
Jag tycker detta citatet verkligen stämmer överens med verkligheten. Om man verkligen vill då ser man till att hitta andra vägar om första, andra eller till och med tredje vägen inte funkade. Det krävs hårt jobb, rätt mindset och självklart lite flyt och en stor dos av FUN. Men det går!

Vad gör Contently idag?

Idag är vi en marknadsföringsbyrå som riktar sig mot matföretag och restauranger. Vi vill vara ett komplement för de företag som inte har råd att använda sig av en stor byrå och som inte heller vill lägga de stora pengarna för att få snyggt, tilltalande marknadsmaterial.

Vi är mest inriktade på bild, film och sociala medier. Vi gör allt från att ta fram bilder för hemsidor & tryck, ha hand om företags sociala medier(ta fram material, skriva copy, posta inlägg, svara på kommentarer etc) till att göra miniserier till youtube, reklamfilmer och ta fram recept. Vi erbjuder även annonsering för sociala medier, grafisk design och SEO.

Var vill du att Contently AB ska vara om 5 år?

Jag hoppas att vi har blivit fler i teamet och driver en riktigt härlig marknadsföringsbyrå! En byrå som smittar av sig av glädje, inspiration och gör ett kick ass job! Att vi är ett gäng glada, drivna och kunniga kollegor som brinner för att vara sitt bästa jag inom området de ansvarar för.

Gabriellas trogna kollega, Petronella, som fick joina Contently mitt i pandemin!

Hur firar du ett nytt uppdrag?

Åh jag älskar att fira! Stort som smått. Det är det livet är till för – fira! Att på bästa sätt fira ett nytt uppdrag är nog att gå ut på restaurang, beställa något gott att äta och dricka och njuta av prestationen. Så viktigt att faktiskt fira, även om det bara är för en ny lärdom. På det sättet tror jag att man känner sig starkare, mer kunnig och bra på det man gör!

Har du något stående inslag i ditt företag som du tycker har hjälpt dig i din företagsresa? Tex, kickoff några ggr om året, mentor/styrelse, utbildningar, osv.
Jag älskar att ha kick offer! Att boka in en heldag för att sätta mål, reflektera om föregående halvår och blicka framåt. Jobba på det och sedan unna sig något som ger energi. Vi pratar om att åka ner till Danmark när corona har släppt för att göra en ordentlig Kick off, samla på oss inspiration, energi och prata om drömmar, mål, visioner osv. Tycker det är jätteviktigt att våga avsätta tid för att hitta på något och bli inspirerad. Det gör att de tuffa tiderna blir lite lättare.

Du som ju är beroende av nya uppdrag och ständigt behöver jaga nya kunder, hur bra är du på att ta ett Nej. Har du lärt dig med tiden?
Ja jag har lärt mig att ta ett nej, även 20 nej. Klart man kan bli lite nere efter 20:e nejet, men jag har alltid i bakhuvudet “för varje nej kommer du närmare ett ja”. Den texten har jag till och med på en lapp i badrummet som jag ser varje dag. Så jag blir snarare sporrad av att få ett nej (hur sjukt det än må låta). Sporrad att höra av mig till fler och se hur många nej det krävs tills jag får ett ja.

Hur sätter du guldkant på tillvaron?

Mat haha. Dålig dag – go mat. Bra dag – go mat. Trött dag – go mat. Pigg dag – go mat. Älskar att unna mig en hemgjord pizza med buffel mozzarella, lufttorkad skinka, burrata, basilika och flingsalt på en vanlig tisdag. Det är guldkant på tillvaron för mig!

Vad är din största drivkraft?

Min största drivkraft är att få utmana och utveckla mig själv. Finns det saker jag inte har gjort tidigare, och känner lite rädsla/nervositet inför, så blir jag ännu mer motiverad att ta mig an dem. För utvecklingen, känslan efter man har klarat något man trodde inte var möjligt – det är en känsla som är svår att slå. Känslan att bli starkare i sig själv, lära sig nya saker och bevisa för sig själv att det går, det är något jag får oerhörd drivkraft ifrån.

Vem eller vilka hämtar du inspiration och kraft från?

Jag har egentligen ingen specifik inspirationskälla eller en viss person jag ser upp till. Jag inspireras av människor i min omgivning som brinner för det de gör. Jag får oerhört mycket motivation och inspiration av affärsbekanta och vänner som driver eget. En peppkaffe tillsammans med dem där vi diskuterar allt från försäljning, marknadsföring, kunder, utmaningar,, lokal, budgetar etc. gör mig så fylld av energi att det känns som att jag går på rosa moln. Det gör mig redo att ta mig an mina problem, utmaningar och äventyr med ett helt annat mindset och självsäkerhet. Man behöver inte vara ensam bara för att man är egenföretagare, och det är viktigt att komma ihåg!

Är du mer nyfiken på Gabriella kan du kolla in hennes instagram här och hennes företag Contently AB här! Vill du läsa om andra drivna kvinnor så finns fler intervjuer att läsa här!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *