CINK: För hållbart företagande och föräldraskap

Möt kvinnorna bakom CINK
Om att driva företag ihop som vänner, och med barn på höften.

Jag möter många företagare, och inte minst många kvinnliga företagare. Det är den stora glädjen i min tillvaro, att få lära känna och inspireras av andras drivkraft och passion. Men att träffa kvinnliga företagare där känslan efter mötet håller i sig i både dagar, veckor och månader. Det är annorlunda. Men också fallet för mitt möte med kvinnorna bakom CINK. I en efterlysning på kvinnliga företagare att belysa på Drivna Kvinnors Nätvkerk, blev jag välkomnad till deras kontor i Vellinge en förmiddag i April. Bakom dörren finns Elena, Lina och Kristina, kvinnorna bakom CINK.

CINK är hållbara, stilrena och vardagsoptimerade serveringsprodukter för barnfamiljen. Med allt från tallrikar och skålar, till muggar och haklappar erbjuder varumärket produkter för småbarnsfamiljen. Det, utan tecknade figurer eller skrikiga färger. Och med ett tydligt fokus på hållbar produktion och användning. Så pass hållbar, att produkterna doftar av trä. Men mer om det snart! Vilka är kvinnorna bakom företaget?

Tillsammans driver Elena, Lina och Kristina CINK. Hållbar servis för den medvetna familjen.
Trion Lina, Elena och Kristina i sin naturliga miljö på kontoret utanför Vellinge.

CINK började egentligen med Elena, och hennes dröm om något annat än det välkända ekorrhjulet, efter sin första mammaledighet. Efter flera år inom retail var hon på jakt efter sitt ’kall’ i livet. Så under en tjejweekend på Österlen kom idén om hållbara produkter för småbarn. Under helgen samlades inspiration kring färgerna på Österlen under ett mörkt oktober. Idag ser du därför produkter i färger hämtade från havet, rågfälten, sockerbetorna, tegeln och dimman över fälten.

Teamet bakom CINK

Därefter har Kristina och Lina tillkommit. Alla med sina egna styrkor och svagheter där de utvecklas av varandra. Tillsammans tar de sig an projekt och arbetsuppgifter i osynliga roller och helt utan prestige. Trots det, identifierar de sig inte som företagare. Tvärtom är det lätt att prata ner företagandet och vifta bort dess framgångar. Så när jag ställer frågor om deras företagande och de framgångar de mött i CINK syns eftertänksamheten direkt.

”Jag är inte feg, jag är modig!”

Elena

Så hur bra är tjejerna på att stanna upp och reflektera kring sitt företag? När jag frågade dem vad de är tacksamma för kom svaret nästan spontant.

Efter hand som man bevisar för sig själv att man klarar saker man aldrig visste man kunde, får man superhjältekänsla. 

Och visst är det så? Känslan som uppstår när vi övervinner våra egna förväntningar och valda sanningar är svårslagen. Men listan över tacksamheter blir längre än så. En efter en fyller de på med en tacksamhet för varandra. De tre musketörerna, som de kallar sig, hämtar energi från varandra vilket gör jobbet både roligare och mer givande. Men också att de driver ett bolag där det är okej att vara mamma. “Det känns för bra för att vara sant och det är värt allt slit och tid. När jag kommer hem från jobbet och möter mina barn är jag fylld av energi, inte dränerad”, säger Lina och kollegorna instämmer.

Så hur firar man framgångar, när man driver bolag med sina bästa vänner?

Först känns svaret långt borta, med en svag skuld kring att inte ta sig tiden för att fira. Men sedan lossnar det. En flaska bubbel, spabesök och annat som bryter mamma-företagare-vardagen. Desto svårare är det att fira i det privata livet. Trots det, är det centrala den glädje som de upplever i sitt jobb. Den väger tungt.

CINK erbjuder ett brett sortiment av hållbara och stilmedvetna produkter för familjens vardag. Designade för att kunna vara med efter hand som familjen utvecklas.

Så vad är CINK?

CINK säljs och distribueras i 7 länder där, förutom Sverige, USA, Frankrike och Tyskland ligger i topp. Totalt finns CINK i 150 butiker, däribland alla Designtorget-butiker. Det gör webbshoppen till en minoritet i företagets försäljning. Ändå bygger framgången på sociala medier där internationella kontakter skapats och ryktet spridits.

Med en målgrupp hos de inredningsmedvetna och hållbara hushållen, och som en tacksam present från mor-och farföräldrar, står CINK för två saker. Hållbarhet och mammor.

Hållbarhetsfokus

Framförallt representerar CINK en produkt med transparent produktionsled där de tre musketörerna står bakom produkterna till 110%. Förutom att själva servisen tillverkas i Sverige, gör också förpackningarna det.

Som ett resultat av förbudet mot bamboo i köks- och serveringsprodukter blev teamet tvungna att byta produktion. Det resulterade i en kombination av gran och biologisk pp-plast. Granen är spill från Svensk skogsindustri vilket också gör att du till en början kommer märka av en doft av trä från produkterna.

Med hänsyn till familjens projektledare

Förutom att företaget i sig är utformat med, för och av mammor så är också familjens projektledare central i trions affärsutveckling. Produktutvecklingen bygger direkt på egna erfarenheter och med barnen som testpanel. Det är viktigt att produkterna fungerar för hela familjen och i flera åldrar. Till exempel är muggarna utan räfflor, så att de fungerar lika bra med piplock som utan.

Idag består sortimentet av tallrikar, skålar, gafflar, skedar, muggar med och utan pip, tandborstar, silikonunderlägg och haklappar. Samt takeawaymuggar till föräldrar i rörelse. Trots det, spånar man på produkter som uppmuntrar och underlättar friluftsliv.

Det är gött att kunna visa våra barn att det går om man vill

Kristina
De tre musketörerna, hämtar erfarenheter, styrkor och inspiration från varandra. Förutom att det ger förutsättningar för en utvecklande arbetsmiljö, resulterar det också i en otroligt imponerande företagsresa!

Lika mycket som trion uppskattar den arbetsmiljö de etablerat, där barnen känner sig lika hemma på kontoret som dess mammor, är de stolta över att agera förebilder åt sina barn. De är alla överens om att framgång definieras av att göra det man älskar. Och att visa sina barn vägen, är guld värt.

Testpanelen bygger alltså på 3 familjer med barn i åldrarna 2-9 år där CINKs produkter tar huvudrollen vid såväl fredagstacosen som fruktstunden. Och där de klarar av både diskmaskin och stötar i golvet utan att ta minsta skada. Alltså fullt familjevänliga!

Jag hoppas du också tar på dig capen

Efter mitt möte med Elena, Lina och Kristina har jag och min snart 5 år gamla son använt CINK dagligen. Skålarna har dukats fram till frukostyoghurten och tacosen. Tallrikarna till makaroner och köttbullar. Muggarna går varma för både mjölk, vatten och vattenfärg. 2 månader av daglig användning och varje gång jag tar produkterna ur skåpet eller diskmaskinen påminns jag om de tre musketörernas driv och energi.

Att jag älskar att möta och stötta drivna kvinnor är ingen nyhet. Men detta mötet lämnade verkligen avtryck. Jag minns att jag, påväg tillbaka till min bil efter denna intervjun, tänkte ”detta vill jag göra för alltid”. Att möta drivna företagare i deras resa, inspireras och få dela deras historia.

Att få möta drivna kvinnor i sin vardag, är min stora passion! Särskilt kvinnor med den energi som denna trio bjuder på!
Tack till Lina, Kristina och Elena för ett givande möte och ert generösa berättande!

Jag hoppas att du med denna intervju också inspirerats av Elena, Lina och Kristina. Att du också vill prova CINK. Men kanske framförallt, att du också inser vilken förebild du är för dina barn och de i din omgivning. Alla vi företagande mammor är precis det, förebilder och superhjältar. Inte för att vi gör det ”omöjliga” eller bekämpar skurkar. Utan för att vi visar våra barn vikten av att våga gå sin egen väg.

Ett stort tack till er, Elena, Lina och Kristina för att ni delade med er av er resa och energi. Den lever jag länge på!

Vill du ta del av fler inspirerande porträtt av drivna kvinnor finns de samlade här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.